„Calvarul”, despre un basarabean condamnat la moarte

12 februarie 2010
A fost nevoit să aleagă – dacă nu îşi trăda ţara, familia lui nu mai era în siguranţă. A ales familia şi a ajuns spion în armata sovietică. Mai târziu a fost condamnat la moarte de statul român. Este doar un fragment din viaţa basarabeanului Dumitru Ciobanu, acum în vârstă de 88 de ani. Experienţele tumultuoase prin care a trecut el şi familia sa în perioada deportărilor staliniste le-a adunat într-o carte, „Calvarul”, lansată ieri, 11 februarie, la biblioteca Onisifor Ghibu.
„Am fost forţat să devin spion, de bună voie asta nu am făcut. Eram în armată, nu am putut să spun că nu vreau. Era război. Tot mă gîndeam cu asta am să salvez familia. Părinţii care erau în gulag. Eu nu m-am simtit niciodata tradator. Nu am făcut nimic contra ţării”, declară Dumitru Ciobanu.
Sovieticii l-au trimis pe Dumitru Ciobanu să spioneze tot în Basarabia. Aici, a fost luat prizonier de armata română. A stat trei luni în închisoare la Galaţi, aşteptându-şi pedeapsa cu moartea, dar a reuşit să evadeze. A ajuns însă tot în mâinile sovieticilor. Aceştia l-au condamnat la 10 ani de închisoare pentru trădare de ţară. Abia în 1954, Dumitru Ciobanu a fost eliberat. Ajuns în Moldova, devine constructor. El a fost cel care a ridicat jumătate din sectorul Râşcani, spun rudele. Tot ele l-au convins să scrie despre calvarul prin care a trecut.
Silvia Ciobanu, fiica autorului, a declarat: „Fiind fiică am fost şocată de acele amănunte pe care nici nu mi le puteam inchipui ca ar putea sa existe

in viata unui om drag. A fost nevoit să aleagă nu doar între viaţă şi moarte, dar între moartea lui, sau moartea celor dragi, să fi refuzat, ar fi fost exterminată toată familia.”

Lansarea cărţii „Calvarul” nu a fost una obişnuită. Au venit oameni de cultură, dar şi miniştri sau foşti miniştri.
Amintim că între 1941 şi 1951, 35 000 de moldoveni au fost deportaţi în Siberia şi Kazahstan.
de pe unimedia.md

2 comentarii:

Dragoș Galbur spunea...

Stie cineva unde se poate de gasit aceasta carte?

Igor Caraman spunea...

Asa ma enerveaza ca la noi apar carti bune da nu se stie unde dracu sa le gasesti.

Trimiteți un comentariu

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Administrația site-ului vă îndeamnă să folosiți un limbaj decent în discuție: